19 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنالEuropean Review for Medical and Pharmacological Sciences ، ارتباط بین سطوح بالای زنین-25 و دیابت بارداری (GDM) را نشان داد. یافته‌ها حاکی از آن است که xenin-25 ممکن است یک نشانگر بالقوه برای تشخیص GDM در آینده باشد.

دیابت بارداری، وضعیتی است که در آن زنان در طول بارداری درجات مختلفی از عدم تحمل کربوهیدرات را تجربه می کنند یا برای اولین بار در دوران بارداری این وضعیت در آنها تشخیص داده می شود.

 زنین-25، یک پلی پپتید است که از طریق افزایش بقا و تکثیر سلول های بتا اثر انسولینوتروپیک دارد و عملکرد آزادسازی انسولین توسط پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز(GIP) را افزایش می دهد. دکتر G.N. Kucukbas، و همکارانش از بخش زنان و زایمان، و پریناتولوژی بیمارستان شهر کوجائلی در ترکیه، به ارزیابی سطح سرمی زنین-25 در حاملگی های یوگلایسمیک در مقابل حاملگی های عارضه دار شده با دیابت بارداری، پرداختند.

این مطالعه شامل چهل زن مبتلا به دیابت بارداری و 40 زن با بارداری سالم با سن حاملگی بین 24 تا 28 هفته بود. پس از هشت ساعت ناشتا و سپس تجویز خوراکی 75 گرم گلوکز نمونه خون از شرکت کنندگان گرفته شد. 120 دقیقه پس از چالش گلوکز، مجددا از شرکت کنندگان خون گرفته شد. تعیین سطح سرمی زنین-25 با روش الایزا انجام شد.

تجزیه و تحلیل های آماری در این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· از نظر سن حاملگی، سن مادر، BMI، گلوکز ناشتا و سطح انسولین بین گروه ها تفاوت معنی داری وجود نداشت.

· سطح زنین- 25 سرم در حالت ناشتا و 120 دقیقه پس از چالش گلوکز خوراکی، در گروه GDM به طور قابل توجهی بالاتر از گروه کنترل بود.

این یافته ها نشان داد که سطح سرمی زنین-25 در حالت ناشتا و 120 دقیقه پس از چالش گلوکز خوراکی، در زنان باردار مبتلا به دیابت در مقایسه با زنان باردار سالم به طور قابل توجهی بالاتر است، بنابراین سطح سرمی زنین-25 می تواند یک کاندیدای بالقوه برای تشخیص GDM باشد.

به گفته تیم تحقیقاتی، عملکرد و پتانسیل این پروتئین اجدادی باید به عنوان نشانگر متابولیسم گلوکز مورد مطالعه قرار گیرد و اینکه آیا از نظر تشخیصی برای پیش‌بینی GDM به اندازه کافی قوی است یا خیر.

محققان نتیجه گیری کردند که برای استفاده از این اطلاعات، در آینده نیاز به انجام مطالعاتی در جمعیت های بزرگتر برای درک بهتر رابطه بین GDM و زنین-25 داریم.

محدودیت مطالعه ی اخیر این بود که فقط انسولین ناشتا اندازه گیری شد. محققان پیشنهاد کردند که پژوهشگران در تحقیقات آینده به اندازه گیری GIP و انسولین در وضعیت ناشتا و 60 و 120 دقیقه پس از چالش گلوکز خوراکیبپردازند.

محققان نوشتند: بر اساس پروتکل این مطالعه، محاسبه BMI فقط در زمان اندازه‌گیری سایر پارامترها انجام ‌شد، با این حال، در مطالعات بعدی، افزایش وزن در دوران بارداری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، سطح زنین-25 در هفته های 24-28 بارداری اندازه گیری شد اما ارزیابی بهتری را می توان با اندازه گیری دوره ای سطح زنین-25 در هفته های خاصی از ابتدای بارداری تا زمان آزمایش OGTT انجام داد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/obstetrics-gynaecology/news/maternal-serum-xenin-25-potential-candidate-for-diagnosis-of-gestational-diabetes-120188